Friday, July 9, 2010

Diet: Kembara Bermula

Lately ni dah banyak kali aku dgr "eh, ko nmpk berisi sket"...nak2 lepas kawin..certain2 alignment dh lari sket (itu belum beranak lagi tu)...bukannya aku xbersyukur dengan apa yang ada, tapi statement tu macam mimpi ngeri setiap wanita...

back in school, i was about 55kg...masa tu badan tgh fit...hari2 ada training and jogging...kalu xde training pun, aku join ibu g aerobik kat gym...my fitness was at the best level at that time...nafsu makan mmg kuat masa tu...dapat pulak kawan2 yg suke menketedarah...apa lagi...dalam class makan, time recess makan, lepas habis sekolah (sblm extra class) makan, malam makan lagi...time tu mmg tak fikir pasal diet ni...makan jer selagi blh makan...

2001, aku further study kat terengganu...i was still active with netball...tiap2 petang training...fitness level memang tip top...tambahan pulak masa tu, en bakri (my coach) mmg monitor our weight...sape gain weight jer, siap...mmg berround2 la ko berlari kat padang bola tu...hahaha...lagipun hostel aku jauh dari class...everyday i'll walk around 15mins utk ke class...malam pulak aku ligat berniaga...turun naik tangga jual nasi lemak, karipap, mihun..dapat jugak duit lebih...(boleh enjoy...hehehe)...disebabkan jadual and aktiviti yg sangat padat, maka nafsu makan adalah ditahap maximum...breakfast: mee/kueytiau goreng, lunch: of course nasi berlauk la, tea time: goreng pisang, keropok lekor or nasi air, dinner: kekdg burger or nasi goreng, supper: nasi lemak or mihun, karipap...giler kan??? but surprisingly my weight maintain around 52kg-53kg...

2004, continue my degree at shah alam...masa ni aku skinny giler...my weight was juz 48kg...time ni mmg syok habis bershopping...nak2 pulak masa ni tgh masyuk...dpt duit scholarship...apa lagi...sket2 midvalley...xpun sunway...msk jer mana2 kedai, dgn confidentnye terus mntk jeans size 26 or size 6...baju kalu tak S, XS...camne aku blh kurus masa ni? rahsianya adalah...............tiap2 hari aku memanjat tangga fakulti ke tingkat 11...kekdg class kat tingkat 7 or 8...korg bayangkan kalu dlm 1 ari ada 4 clas...1st class kat tingkat 7, 2nd class kat tingkat 6, 3rd class kat tingkat 11, 4th class kat tingkat 4...tak ke giler aku turun naik tangga...dah la umah aku kt tingkat 5...menapak lagi...not that kat fakulti xde lif...tapi aku rela lagi menapak naik turun tangga dari berebut nak naik lif yg cuma ada 2 ketul tu...dari car park nak ke fakulti pun bukannye dekat2...kena naik turun tangga lagi...time ni mmg aku exercise naik turun tangga jer la...dah xyah nk jogging sume...nafsu makan still macam biasa..juz that i'm a bit slow in netball...i juz played during weekend jer...itu pun if ada org called ajak main for tournament...kalu tk, aku bz berwalking kat shopping mall...xpun sibuk nk blk umah parents aku...hehehe...

2007, i started working...i started as an intern then i joined management trainee...i was based at bangi for 6 months to undergo a training programmed...and here we go again...makan 6 kali sehari...makanan sangatlah sedap...during this time, i was so relax...makan tanggung, hostel disediakan...ari2 juz bawak telinga jer utk mendengar taklimat & kursus...and because of that, i gained 2kg to 50kg...still ok...suar sume still kaw tim...done with my training, i moved to HQ...kat sini terjumpa la pulak dengan sekumpulan wanita yg mencintai makanan (masa tu still kat 29th floor)...asal petang jer goreng pisang, cekodok...asal meeting jer kuih muih...dengan kenipisan iman aku menahan sume godaan makanan itu, maka...i gained another 3kg...hukhukhuk...its not an easy job for me to maintain at 53kg until i get married...baju kawin plak dh tempah awal...i need to adjust myself to fit that dress not vice versa...fuhhhh...seksa babe...luckily, masa tu ada 3org lagi member aku yg nk kawin dlm thn yg sama...so masing2 menggiler diet la...ada yg ke sauna, ada yg g slimming centre, aku plak sibuk ngan aerobik class and gym...aku igt lagi tailor aku pesan..."ko jgn gemukkn badan ko lg...jgn makan nasi...minum air kosong jer...aku dh xnk alter dress ko nih"...kejam kan?...hahaha...

2009...after i got married, hidup sangat bahagia...cinta pulak jenis kuat makan...die makan, aku pun sama naik...sedar tak sedar, sume suar dh semakin ketat...baju kebaya sume dah xmuat...when i stepped up on the scale, i almost fainted when the scale showed..............

57kg....


AAAARRRRGGGGHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


CAMNO NAK DIET NIH??????

2 comments:

  1. hehe ayongg, kalau dah xmuat jeans2 n kebaya tu boleh post htr balik tganu. hihihih :P

    ReplyDelete
  2. itu lya kena berebut ngan adik dulu la...hehehe

    ReplyDelete