Wednesday, March 3, 2010

Pulut Kuning Rendang Ayam

Haaaa....ape plak hajat aku tetiba buat pulut kuning ni kan...hehehe...takde la...tanda kesyukuran coz cinta passed his exam ari tu...before exam, cinta dah berhajat nakkan pulut kuning if he pass this time...alhamdulillah...as usual, aku mestilah dibantu oleh dayang2 ku (and proses pembuatan pun bertempat di rumah En Zul and Pn Noorin) sambil dimonitor oleh Opah ku sayang...hehehe...(eden masih dalam peringkat pembelajaran)...jangan mare aaaa...


proses pembersihan ayam

chef of the day

aku adalah pengacau tegar...hahaha

dalam ni ada ayam, bawang merah (blender), bawang putih & halia (blender), cili (blender) and serai (blender) jugak...

inilah rupanya setelah dimasukkan santan, kerisik, lengkuas and sket asam keping...jangan lupa letak garam..:p

Done with the rendang, now its time for pulut plak...nak wat pulut ni kena ikut petua opah aku...pulut hendaklah digaul dengan santan masa pulut tu tengah panas2 (kire pas angkat dari kukus terus kena gaul ngan santan)....kalu tak, tak berkilat pulut tu (opah cakap aaa...)...

dulang kena beso yek

masing2 tgh tunggu pulut marvelous siap...hehehe (pinjam ayat kak eda jap)




and the result
*
*
*
*
*
*
*

tadaaaa.......

Akhirnya berjaya jugak aku menunaikan permintaan suamiku...(even dengan bantuan kan)...tidak dilupakan, tapau sket untuk mak mertuaku...bukan senang nak makan hasil tangan menantu yang sorg ni...hahaha....pas settle sume, apa lagi...masa untuk bertarung la pulak...ha...ha...ha...korg jangan pikir yang bukan2 k...ini pertarungan yang aku maksudkan...







Yeah...ktorg ada tournament badminton petang tu...memang ini aktiviti ktorg tiap2 petang...konon exercise la...hilangkan lemak...slalunye ibu ngan ayah pun join skali...but not that day...this time aku partner ngan adik vs notnot ngan yani...nasib tak menyebelahi ktorg coz terkalah plak ngan budak berdua nih...mana tak nya...main dalam gelap...mana aku nak nmpk shuttlecock tu kan...(baiknye alasan...hahaha...)...ni yang nak kena rematch nih...hahaha...

....alhamdulillah atas rezeki dan kurnianNya....

No comments:

Post a Comment